Un om informat este un om protejat. Fii precaut! Informează-te despre modalitățile de fraudă și prevenirea acestora.

Siguranța datelor dumneavoastră reprezintă o prioritate pentru noi, de aceea vă rugăm să parcurgeți acest material prin care vă punem la dispoziție informații despre una dintre cele mai frecvente tentative de fraudă și modalitățile prin care o puteți evita.

Află mai multe despre:

Vishing

Vishing-ul este o metodă frauduloasă prin care puteți fi contactat telefonic de către persoane care pretind a fi din partea autorităților (polițiști, procurori, reprezentanți ai unor companii IT, bănci sau chiar reprezentanți Agricover Credit IFN) și care vă solicită accesul de la distanta pe calculatorul dumneavoastră sub diferite pretexte inventate. Scopul lor real este de a-ți accesa datele confidențiale și de a-ți fura banii.

Cum iți protejezi datele in cazul unei tentative de vishing?

  • NU răspunde la apeluri din afara țarii, mai ales daca nu cunoști persoane din țările respective!
  • NU divulga niciun fel de date confidențiale cum ar fi userul si parola, codul de activare, numărul cardului, codul CVV2 sau PIN-ul Cardului de credit.
  • NU instala aplicații și NU accesa site-uri la indicațiile persoanelor care te contactează telefonic.
  • NU presupune ca persoanele care te contactează sunt de încredere doar pentru ca știu câteva informații despre tine, pe care e foarte simplu sa le afle de pe rețelele de socializare.

 Cele mai frecvente “scenarii”:

  • Câștig neașteptat – ai câștigat o suma mare de bani, iar pentru a intra în posesia ei trebuie să oferi datele tale confidențiale.
  • Calculator virusat – din cauza unor viruși din calculatorul tău, a apărut o eroare în sistemul instituției finanțatoare (IFN) și este nevoie de datele tale pentru a remedia problema.
  • O urgență a IFN – se va invoca nevoia rapidă la informațiile tale, punând asta pe seama unor proceduri false.

În aceste situații, în cazul în care primiti un mesaj prin care sunteti informat că ati autorizat o plata sau prin care vi se confirma realizarea unei tranzacții pe care nu ati efectuat-o, va rugam sa luati legătura de urgenta cu noi NUMAI la numărul de telefon menționat pe spatele cardului de credit!

Phising

Phishing-ul este o metodă frauduloasă prin care se încearcă sustragerea datelor tale confidențiale, cum ar fi date de acces pentru aplicații de tip on-line banking, aplicații de comerț electronic sau informații referitoare la cardurile de credit, folosind tehnici de manipulare a datelor identității unei persoane sau a unei instituții.

De obicei phishing-ul constă în trimiterea de către atacator a unui mesaj e-mail sau folosind programe de mesagerie instantanee, prin care utilizatorul este păcălit sa acceseze o adresă web care conține o clonă a site-ului web original si prin care sunt furate datele.

Alte exemple de atacuri cibernetice de tip phishing:

  •  Obținerea de acces la computerul și datele tale prin utilizarea de software malițios. Agricover Credit NU solicita niciodată: furnizarea numărului de card de credit, a codurilor de activare sau a codului PIN.
     
  • Persoane rău intenționate te pot contacta sub diverse pretexte, ca reprezentanți ai unei organizații reale, pentru a-ti cere informații sau documentele personale, inclusiv: detaliile cardurilor de credit deținute, documente de identificare (CI, permis de conducere), date de autentificare de tip on-line banking, cum ar fi numele de utilizator și parola.
     

Datele astfel obținute pot fi utilizate spre exemplu pentru:

  • a comite infracțiuni;
  • preluarea serviciilor tale de telefonie mobila pentru a intercepta codurile de securitate și parolele unice (OTP);
  • ​accesarea serviciilor online pentru a efectua transferuri neautorizate.

Așadar, evită accesarea link-urilor sau atașamentelor din surse necunoscute.
Verifică site-urile oficiale înainte de a opera orice tip de tranzacție ori plată online.
Nu răspunde niciodată la e-mailuri, mesaje text (SMS) sau apeluri telefonice nesolicitate de la necunoscuți, care cer informații personale fără a verifica in prealabil expeditorul.
Evită transmiterea datelor personale si folosirea acestora in moduri eronate. De exemplu: Cardul este un instrument de plata, nu de încasare. Pentru a incasa bani se folosește IBAN-ul format din 24 de cifre, nu codul cardului format din 16 cifre.

În cazul în care primești un mesaj prin care ești informat că ai autorizat o plată sau prin care ți se confirmă realizarea unei tranzacții pe care nu ai efectuat-o, ia legătura de urgență cu noi numai la numărul de telefon menționat pe spatele cardului de credit.

Raportează orice problemă neașteptată de conectivitate cu serviciul dumneavoastră de telefonie mobilă (incapacitatea de a efectua apeluri, trimite mesaje text etc.) furnizorului de servicii pentru a te asigura că nu ești victima unui fraudator ce încearcă clonarea cartelei SIM.

Smishing

Smishing-ul funcționează similar cu phishing-ul, diferența constă în mijlocul în care primești linkul malițios, respectiv prin SMS (Short Message Service).

Asadar, smishing-ul este realizat prin SMS-uri capcana in textul cărora se indica ca ai primit un mesaj vocal si pentru redare acestuia este necesara accesarea link-ului din SMS. Pentru a nu cădea victima unui astfel de atac cibernetic, iți recomandam sa nu dai click pe link-ul din conținutul SMS-ului si sa ștergi mesajul din telefon.

Alte exemple de atacuri cibernetice de tip Smishing:

  • Obținerea de acces la computerul și datele tale prin utilizarea de software malițios. Agricover Credit NU solicita niciodată: furnizarea numărului de card de credit, a codurilor de activare sau a codului PIN.
  •  Persoane rău intenționate te pot contacta sub diverse pretexte, ca reprezentanți ai unei organizații reale, pentru a-ti cere informații sau documentele personale, inclusiv: detaliile cardurilor de credit deținute, documente de identificare (CI, permis de conducere), date de autentificare in serviciul de tip on-line banking, cum ar fi numele de utilizator și parola.

Datele astfel obținute pot fi utilizate spre exemplu pentru:

  •  a comite infracțiuni;
  •  preluarea serviciilor tale de telefonie mobila pentru a intercepta codurile de securitate și parolele unice (OTP);
  •  accesarea serviciilor online pentru a efectua transferuri neautorizate.
     

Așadar, evită accesarea link-urilor sau atașamentelor din surse necunoscute.
Verifică site-urile oficiale înainte de a opera orice tip de tranzacție ori plată online.
Nu răspunde niciodată la e-mailuri, mesaje text (SMS) sau apeluri telefonice nesolicitate de la necunoscuți care cer informații personale fără a verifica in prealabil expeditorul.
Evită transmiterea datelor personale si folosirea acestora in moduri eronate. De exemplu: Cardul este un instrument de plata, nu de încasare. Pentru a incasa bani se folosește IBAN-ul format din 24 de cifre, nu codul cardului format din 16 cifre.

În cazul în care primești un mesaj prin care ești informat ca ai autorizat o plată sau prin care ți se confirmă realizarea unei tranzacții pe care nu ai efectuat-o, ia legătura de urgență cu noi numai la numărul de telefon menționat pe spatele cardului de credit.

Raportează orice problemă neașteptată de conectivitate cu serviciul dumneavoastră de telefonie mobilă (incapacitatea de a efectua apeluri, trimite mesaje text etc.) furnizorului de servicii pentru a te asigura că nu ești victima unui fraudator ce încearcă clonarea cartelei SIM.